Al vroeg in mijn loopbaan viel het me op dat kinderen met complexe problemen veelal een voorgeschiedenis hebben van huiselijk geweld, verwaarlozing, mishandeling en/of seksueel misbruik. In de diagnostiek en de behandeling werd er echter weinig aandacht aan de traumatische ervaringen besteed.
Specialisatie
Om die reden specialiseerde ik me in de diagnostiek en behandeling van vroegkinderlijke traumatisering. Inmiddels heb ik meer dan 30 jaar ervaring opgedaan in dit veld, waaronder negen jaar lang als hoofd behandeling van een Top Referent Trauma Centrum voor kinderen en jeugdigen. Ik realiseerde me dat als je echt verschil wilt maken je meer moet doen dan een één-op-één-behandeling van een kind. Het effect is vele malen groter als je ook de kracht weet te benutten van de volwassenen die dagelijks met een kind te maken hebben: (pleeg-)ouders, leraren, begeleiders en bijvoorbeeld ook sporttrainers, ooms, tantes en buren.
Kennis delen
Dit was voor mij de aanleiding om te gaan schrijven en ontwikkelen. Samen met Carina van Kregten vertaalde en bewerkte ik de door de NCTSN ontwikkelde training ‘Caring for children who have experienced trauma’. Hier ontwikkelden we een train-de-trainer bij zodat professionals deze training goed voorbereid kunnen geven aan pleegouders en andere opvoeders van getraumatiseerde kinderen. In 2016 kwam ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’ uit, een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Op basis van dit boek dat ik samen met Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten schreef, ontwikkelde ik een training voor traumasensitief onderwijs. Ook deze training is heel positief ontvangen door het werkveld en wordt inmiddels op veel plekken in Nederland en België gegeven.
Naar het effect van beide trainingen is wetenschappelijk onderzoek gedaan.
Nieuw boek over veerkracht
Tijdens mijn werk als psychotraumatherapeut in de afgelopen 30 jaar heb ik veel geleerd over hoe veerkracht kinderen en jongeren kan helpen om zich ondanks zeer moeilijke omstandigheden verder te blijven ontwikkelen. Omdat iedereen in het leven van kinderen en volwassenen een rol kan spelen bij het vergroten van hun veerkracht van hun veerkracht heb ik daar een boek over geschreven.
In Iedereen kan het verschil maken vertellen twaalf mensen openhartig over hun onveilige kindertijd en de sporen die deze periode heeft nagelaten. Hun persoonlijke verhalen tonen aan dat iedereen − of het nu een leraar, buurvrouw, vriend, huisarts of trainer is − de veerkracht van een kind kan versterken en daarmee een cruciaal verschil kan maken.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die een positieve impact wil hebben op het leven van een kind.

Leony Coppens (1966)

- Klinisch psycholoog
- Orthopedagoog
- Cognitief gedragstherapeut VGCt
- Supervisor VGCt
- EMDR-practitioner
- Supervisor Vereniging EMDR Nederland
- Psychotraumatherapeut NtVP
Interviews & recensies
Recensie ‘Iedereen kan het verschil maken’ door Hanna Jongejan-Kater, DRS magazine, januari 2025
Interview over ‘Iedereen kan het verschil maken’ door Gerrie Douma, EMDR Magazine, december 2024
Recensie ‘Iedereen kan het verschil maken’ , VGCt Magazine, december 2024
Trauma en veerkracht bij kinderen, recensie ‘Iedereen kan het verschil maken’ PIP, december 2024
Interview in Impact Magazine, oktober 2024
‘Je hoeft geen therapeut te zijn om kinderen met trauma te steunen’, Omslaginterview de Pedagoog(NVO), september 2024
Zo kun je een kind met trauma helpen: ‘Het is geen hogere wiskunde’, Algemeen Dagblad, juli 2024
Schrijf kinderen die het thuis moeilijk hebben niet af’, NRC juli 2024
Kindertraumatherapeut Leony Coppens over haar boek: ‘Iedereen kan het verschil maken‘, Radio 1 Spraakmakers, juni 2024
‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’, herziene versie 2021. Recensie de Psycholoog ‘ Een traumabril op’, november 2021
Recensie op de site van het NtVP, september 2021
Recensie in het Tijdschrift Systeemtherapie 1, augustus 2020
Interview over trauma’s bij kinderen en het belang van traumasensitief lesgeven. HCO nieuws, mei 2017
‘Leraren kunnen verschil maken in leven getraumatiseerd kind’. Interview in: Schooljournaal, nr. 3, september 2016
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen, Online artikel: wij-leren.nl, juni 2016, maart 2016
Prima resultaten traumasensitief onderwijs, Online artikel: Augeo Magazine, maart 2016
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Recensie in: VOS/ABB, nr. 2, maart 2016
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. In: De Nieuwe Leraar, nr. 4, april 2015