Training Traumasensitief onderwijs
De training is bedoeld voor leraren en andere professionals in het basisonderwijs (zoals intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers) die meer kennis willen over de invloed van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen en concrete handvatten om getraumatiseerde kinderen optimaal te ondersteunen.
Voor professionals in het basisonderwijs
De training Traumasensitief onderwijs biedt leraren en andere onderwijsprofessionals de kennis en handvatten om traumasensitief onderwijs te implementeren in hun school en klas, zodat getraumatiseerde kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Leraren kunnen hiermee in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken, terwijl ze daarnaast zelf minder snel uitgeput raken.
De training is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van trauma en chronische stress. Deze inzichten zijn op een overzichtelijke en concrete manier verwerkt in o.a. powerpointdia’s, casusbeschrijvingen en oefeningen.
Doelen van de training:
Vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat:
- onderwijsprofessionals het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter herkennen;
- onderwijsprofessionals het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter begrijpen;
- onderwijsprofessionals beter met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om kunnen gaan;
- onderwijsprofessionals steun weten te zoeken en krijgen bij anderen en meer tevreden zijn over hun werk;
- onderwijsprofessionals een actievere rol kunnen spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen;
- kinderen zich veiliger voelen en meer toekomen aan leren.
Literatuur:
Voorafgaande aan de training heb je het volgende boek bestudeerd:
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Door L. Coppens, M. Schneijerberg en C. Van Kregten (2024).
Kosten: € 43,00: Bestellen
Trainingsdata
Trainingsdata | Docenten | Locatie | AANMELDEN |
---|---|---|---|
6 en 20 juni 2025 | Leony Coppens en Loes van Amelsvoort | Utrecht | Aanmelden |